SGR funcțional în România – ce am învățat în primele luni de la lansare

Despre conferință

CGR „Managementul deșeurilor: SGR funcțional în România” este un eveniment-cheie pentru a discuta despre provocările și oportunitățile aduse de implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, la doar câteva luni de la debutul din noiembrie 2024.

SGR este o inițiativă inovatoare care urmărește să reducă impactul negativ asupra mediului prin promovarea reciclării și a gestionării eficiente a deșeurilor de ambalaje, iar prin cele 7 miliarde de ambalaje de băuturi care ar urma să fie colectate anual este cel mai mare din Europa.

Sistemul de Garanție-Returnare presupune ca atunci când consumatorii cumpără produse ambalate în recipiente din sticlă, plastic sau metal cu volume între 0,1 litri și 3 litri, plătesc o garanție în valoare de 50 bani. Ulterior, ei pot returna ambalajele la orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți și vor primi înapoi garanția, chiar dacă produsul nu a fost achiziționat din acel loc. Acest sistem are potențialul de a revoluționa modul în care gestionăm deșeurile de ambalaje și de a promova reciclarea. Nu este însă doar o schimbare structurală, ci și una culturală.

Date:

  • Vor fi eligibile pentru reciclare ambalajele de băuturi cu volume între 0,1 și 3 litri;
  • 7 miliarde de ambalaje ar ajunge anual în sistem;
  • 100.000 de puncte de colectare la retailerii mari și mici;
  • 17 centre regionale de sortare și numărare, din care 2 deschise la aceast ora;
  • 17 fabrici de reciclare necesare pe întreaga suprafață a țării pentru procesarea ambalajelor provenite din SGR;
  • Credit de 426 milioane de lei de la ING pentru înființarea centrelor de sortare și numărare.

Provocări și soluții:

Chiar dacă în teorie pare simplu, implementarea SGR în România a fost însoțită de provocări complexe, însă echipa de la RetuRO, compania care gestionează sistemul, a depus eforturi considerabile pentru a face acest angrenaj funcțional.

Principalele provocări au fost legate de infrastructura necesară, cum ar fi configurarea echipamentelor, integrarea software-ului și identificarea locațiilor potrivite pentru centrele regionale.

Stocurile de băuturi care nu au sigla SGR, făcute de unii prodicători la începutul anului, sunt finalizate au constitui o problemă la debutul acestuia, iar retailerii mici (60 – 80.000 de magazine) se confrunta cu probleme legate de depozitarea ambalajelor returnate și de plata garanției.

Autoritățile locale, care comform legii pot organiza la cererea comercinaților mici, centre de colectare nu fac eforturi suficiente.

RetuRO a demarat deja campanii de informare a cumpărătorilor și deși românii se declară în favoarea implementării sistemului, doar practica ne va dovedi acest lucru.

Prin promovarea reciclării și gestionarea eficientă a deșeurilor de ambalaje, acest sistem contribuie la reducerea poluării mediului și la conservarea resurselor naturale.

Obiectivele Conferinței:

Ce am învățat în primele luni de la lansarea SGR? Cum au fost gestionate provocările cunoscute și ce provocări neașteptate au apărut;

Care sunt rezultatele primelor luni și calendarul de implementarea RetuRO în deschiderea centre regionale de sortare și numărare precum și a fabricilor de reciclare.

Rolul Consumatorilor și Retailerilor în SGR: Importanța implicării consumatorilor și retailerilor în sistemul SGR și despre modul în care aceștia pot contribui la succesul său;

Extindere SGR către alte tipuri de ambalaje;

Țintele asumate de SGR pentru primul an de la debut și concluzii.

SPEAKERI

Alice NICHITA

Președinte, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate

Julia Leferman

Director General, Asociația Berarii României

Mircea Fechet

Ministrul mediului, apelor și pădurilor

Bogdan Purcherea

Managing Director Envipco Solutions Romania

Cristian Lazăr

CEO GreenPack

Anca Marinescu

Corporate Affairs and Communication Manager, RetuRO

Emanuel Pârvulescu

Health and Sustainability Lead, Mega Image

CONFERINȚA ÎN IMAGINI

parteneri

logo Berarii romaniei

parteneri media